Skip to content

Vellos allmänna användar- och avtalsvillkor

De villkor som beskrivs nedan tillämpas på användningen av Vello Solutions Oy:s applikationer, produkter och tjänster på samma sätt som avtalsvillkoren, om inte något annat har överenskommits skriftligen. Dessa allmänna användar- och avtalsvillkor är i första hand avsedda för Vello-tjänstens registrerade användare, som använder Vello-tjänsten i sin näringsverksamhet.

01 - Giltighet

01.1. Iakttagande av villkoren
Dessa allmänna användar- och avtalsvillkor träder i kraft och iakttas från 22.11.2023. Villkoren gäller tills vidare och ersätter de tidigare avtalsvillkoren. Genom att fortsätta använda Vello-tjänsten godkänner Beställaren dessa användar- och avtalsvillkor samt Vello-tjänstens övriga Spelregler.

I avtalet iakttas i första hand dessa villkor och finsk lag, om inte något annat skriftligen har överenskommits. Om dessa användar- och avtalsvillkor strider mot andra avtalsvillkor, gäller dessa användar- och avtalsvillkor i första hand i händelse av tvist, om inte något annat skriftligen har överenskommits.

01.2. Uppdatering av villkoren
Vello förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera dessa villkor. Om ändringen väsentligt påverkar Beställarens rättigheter och skyldigheter, har Beställaren rätt att avsluta avtalet den dag då ändringen träder i kraft.

02 - Uppkomst av avtal och kundrelation

02.1. Registrering
Avtalet ingås mellan den person eller det företag som registrerar sig i tjänsten (”Beställaren”) och Vello Solutions Oy som ansvarar för Vello-tjänsten (”Leverantören”), när Beställaren eller dess representant tar i bruk Vello-tjänsten. Beställarens representant försäkrar att denne har befogenhet att godkänna dessa villkor.

Beställaren är skyldig att lämna sina faktiska företagsuppgifter och hålla dem uppdaterade i Vello-tjänsten.

02.2. Ibruktagande
I regel kan Beställaren självständigt ta i bruk Vello-tjänsten och de flesta tilläggsegenskaperna, och avtalet om dem börjar då gälla vid tidpunkten för ibruktagandet. Vissa tilläggsegenskaper (till exempel Kanta-anslutningen) kan kräva stöd för ibruktagandet av Leverantören, och avtalet om sådana egenskaper inleds då vid överenskommen tidpunkt eller senast när egenskapen är tillgänglig för Beställaren.

Till den del det skriftligen har avtalats separat om genomförandet av ibruktagandet, anses användningen av Vello-tjänsten börja när de överenskomna åtgärderna för ibruktagande har genomförts och Vello-tjänsten eller en del av Vello-tjänsten har ställts till Beställarens förfogande. Om den egentliga produktionsanvändningen av Vello-tjänsten fördröjs av en orsak som beror på Beställaren, anses användningen av Vello-tjänsten ha börjat vid den tidpunkt då Vello-tjänsten eller en del av Vello-tjänsten har ställts till Beställarens förfogande.

I oklara situationer anses användningen av Vello-tjänsten börja den 1 dagen i månaden som följer efter registreringen.

02.3. Förbindelse
Genom att registrera sig i tjänsten förbinder sig Beställaren att godkänna Vellos Spelregler, som omfattar bland annat användarvillkor och dataskyddsklausul. Avtalet och kundrelationen fortsätter att gälla tills vidare tills de sägs upp.

02.4. Begränsningar
Prenumeranten kan registrera sig till att använda bara en Vello-tjänst. Leverantören har rätt att hindra Prenumeranten från att registrera sig för flera Vello-tjänster eller ta bort Prenumerantens Vello-tjänster om de är fler än en.

03 - Tjänstens innehåll

03.1. Vello
Vello-tjänsten är ett molnbaserat kvalitetsreviderat (KPMG IT Sertifiointi Oy, november 2023) patientinformationssystem av A1-klass, bland annat för bokning samt administration av patientuppgifter.

Vello-tjänstens användare och slutkunder består av både företags- och konsumentkunder. Kundrelationen med slutkunderna och äganderätten till kunduppgifterna innehas i regel endast av Beställaren, om inte något annat har avtalats eller om inte slutkunden separat har ingått en kundrelation med Leverantören till exempel genom att skapa ett Vello-konto.

03.2. Innehåll
Vello-tjänstens region- och språkspecifika innehåll presenteras på tjänstens webbplats. Tjänstens innehåll kan indelas i flera servicepaket. Leverantören förbehåller sig rätten att när som helst ändra innehållet i tjänsten eller servicepaketen.

Vissa av Vello-tjänstens egenskaper, delar eller nyttjande av en något av dessa kan vara beroende av Beställarens datasäkerhetsnivå, kompetens, bransch, läge, dokumentation, utrustning samt slutkunder och den teknik som dessa använder. Vello-tjänsten och tillhörande tilläggstjänster levereras till Beställaren så kompletta som möjligt, dock med beaktande av ovan nämnda eventuella begränsningar. Beställaren är inte berättigad till gottgörelse eller prissänkning, om Beställaren låter bli att utnyttja någon eller några delar av Vello-tjänsten. Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för genomförandet av Vello-tjänsten.

03.3. Innehåll som Beställaren sparar
Beställaren ansvarar för att Beställarens produkter och tjänster som säljs i Vello-tjänsten samt deras beskrivningar, priser, tillgänglighet, varaktighet, leveranstider, returvillkor, annulleringsvillkor, kommunikation, innehåll och uppgifter som fås av köparen är korrekta. Beställaren förbinder sig att upprätthålla dessa och ansvarar för att de uppgifter som visas offentligt i Vello-tjänsten är aktuella, lagliga och enhetliga med motsvarande uppgifter som presenteras någon annanstans (till exempel på Beställarens webbplats).

För tydlighetens skull konstateras att Beställaren inte har rätt att sälja sina produkter eller tjänster i Vello-tjänsten till ett dyrare pris eller med sämre villkor än i andra kanaler.

Beställaren är skyldig att spara, publicera och överföra endast uppgifter och material som är Beställarens egna eller som Beställaren äger för användning i Vello-tjänsten. Materialet får inte innehålla uppgifter som är olagliga, kränkande, förnedrande, olämpliga, klandervärda, rasistiska eller oförenliga med god sed. Innehållet får inte heller hindra eller på något sätt skada Leverantörens eller tredje parts affärsverksamhet. Beställaren förbinder sig att ersätta Leverantören alla skador som orsakas av att det innehåll som Beställaren sparat eller på annat sätt behandlat i Vello-tjänsten kränker en tredje parts immateriella rättigheter eller andra rättigheter.

Beställaren förbinder sig att till fullt belopp leverera de produkter och tjänster som köps av Beställaren i Vello-tjänsten som sådana och i den tidtabell de har sålts i Vello-tjänsten.

Om inte något annat har överenskommits baserar sig avtalet på att Beställaren själv sparar och säkerhetskopierar allt nödvändigt innehåll.

03.4. Rapportering på basis av innehåll
Som en del av Vello-tjänsten har Beställaren möjlighet att utnyttja rapporter som sammanställs av Vello-tjänsten. Beställaren ansvarar för att försäkra sig om att de rapporter som används är korrekta och för att utan dröjsmål göra Leverantören uppmärksam på eventuella fel.

Leverantören svarar inte för fel i rapporter som beror på fel som begåtts av Beställaren eller fel som beror på oförmåga att använda Vello-tjänsten.

Leverantören ansvarar inte heller för att beslut eller slutsatser som grundar sig på rapporterna är riktiga eller att de lämpar sig för Beställarens affärsverksamhet.

03.5. Lämplighet
Beställaren ansvarar för att Vello-tjänsten och eventuella tilläggsegenskaper lämpar sig för Beställarens ändamål och att de uppfyller Beställarens behov.

04 - Betalningstjänster och betalterminaler

04.1. Ibruktagning av betalningstjänster
När Prenumeranten tar i bruk Vello-tjänstens betalningstjänster aktiverar Prenumeranten möjligheten att överföra pengar mellan Prenumeranten och slutkunden. Samtidigt godkänner Prenumeranten att Leverantören avdrar den gällande kommissionsavgiften för gjorda betaltransaktioner.

Dessa användnings- och avtalsvillkor omfattar betalningstjänsterna endast till den del de genomförs av Vello. För övrigt uppgör och godkänner Prenumeranten i Vello-tjänsten ett separat betalningstjänstavtal mellan varje företag som använder betalningstjänster och bolaget som tillhandahåller dessa tjänster.

Leverantören levererar åt Prenumeranten de redskap och integrationer som behövs för att ta emot elektroniska betalningar av slutkunderna. Här ingår betalterminaler.

Leverantören erbjuder också information om vilka betalningssätt som stöds i olika kanaler. Prenumeranten ansvarar för att de produkter och tjänster Prenumeranten säljer samt försäljningarna och betalningstransaktionerna följer lagar och förordningar och är tillåtna enligt lagen.

04.2. Ibruktagningen av betalterminaler
Betalterminalernas egenskaper och innehållet i leveransen av dem beskrivs på Vellos webbplats. Prenumeranten kan ta i bruk en eller flera betalterminaler som en del av Vello-tjänsten genom att göra en ibruktagnings- och apparatbeställning på det sätt Leverantören anger.

Betalterminalbeställningen är bindande. När Prenumeranten beställer betalterminaler godkänner Prenumeranten betalningstjänst- och betalterminalpriserna. Leverantören har rätt att debitera Prenumeranten enligt beställningen.

Betalterminalerna är Leverantörens egendom, inklusive all tilläggsutrustning och eventuella reservdelar. Prenumeranten har användnings- och administrationsrätt till de levererade apparaterna. Prenumeranten har inte rätt att sälja, hyra ut, panta eller på annat sätt överlåta betalterminaler eller administrationen av dem till en tredje part. Prenumeranten har inte heller rätt att modifiera, ändra eller skräddarsy en betalterminal eller dess program.

Prenumeranten ansvarar för anskaffningen av det som kan behövas för att möjliggöra Prenumerantens andra betalalternativ (såsom kassaskrin för kontanter). Prenumeranten ansvarar också för anskaffningen av sådant som behövs för att använda betalterminalerna (till exempel elektricitet och nätanslutningar), uppdatering och utbyte av betalterminalerna samt alla kostnader i samband med dessa. Leverantören ansvarar inte för hinder i användningen av en betalterminal som beror på problem med de anskaffningar Prenumeranten ansvarar för. 

Prenumeranten har inte rätt att använda betalterminalen till annat än att ta emot betalningar från sina slutkunder.

04.3. Användningen av betalterminaler
Ansvaret för betalterminalerna övergår från Leverantören till Prenumeranten när Prenumeranten mottagit terminalerna. Prenumeranten är skyldig att kontrollera och testa att betalterminalen fungerar omedelbart då den levererats. Eventuella anmärkningar bör göras inom en vecka efter att apparaten togs emot.

Personerna som använder betalterminalerna ska ha tillräckliga kunskaper för att använda dem rätt. Prenumeranten ansvarar för att apparaterna används endast av personer som har rätt till det. Den som tar emot betalningar med en betalterminal ska i den mån det är realistiskt möjligt försäkra sig om att kundens betalkortsuppgifters konfidentialitet inte äventyras, att betalkortet inte används olovligt, att inte betalkortet kopierats olovligt och att betalterminalen inte manipulerats olovligt före transaktionen.

Prenumeranten ansvarar för alla förluster, skador och ersättningskrav som beror på okunnig eller olovlig användning av betalterminalerna, äventyrande av betalkortsuppgifternas konfidentialitet, godkännande av ett stulet eller kopierat betalkort som betalmedel eller manipulering av en oövervakad betalterminal.

Prenumeranten ska förvara och underhålla betalterminalen på ett sådant sätt att den hålls i användningsdugligt och representativt skick. Försummande av underhållet leder till ersättningsskyldighet. Prenumeranten är dock inte skyldig att ersätta normalt rimligt slitage på apparaten.

04.4. Inlösen av betalningstransaktioner
Leverantören eller en betalningstjänstpartner som Leverantören använder överför medlen till det bankkonto Prenumeranten angett, minskade med kommissionsavgifterna och eventuella andra avtalsenliga avgifter. Inlösen sker utgångsmässigt veckovis, om inte Prenumeranten beställt ett annat intervall.

Om den kommissionsavgift eller andra avgifter som avdragits av Prenumeranten avviker från det överenskomna (exempelvis på grund av felsituation) har båda parterna rätt till avstämning efteråt. Avstämningsbegäran bör göras inom 30 dygn efter överföringen eller det datum då överföringen kunde väntas. I en situation där Leverantören inte kunnat avdra ovannämnda avgifter automatiskt vid inlösen har Leverantören rätt att debitera dessa avgifter av Prenumeranten i efterhand. För tydlighetens skull bör nämnas att rätten att debitera avtalsenliga avgifter i efterhand gäller även efter att avtalet upphört att gälla.

För att förhindra penningtvätt kan medlen eller en del av dem kvarhållas i 3-7 dygn innan de överförs åt Prenumeranten. Leverantören är inte ansvarig för de eventuella olägenheter överföringstidtabellen kan orsaka för Prenumeranten. Leverantören ansvarar inte heller för det om medel överförs till fel mottagare på grund av att Prenumeranten eller en representant för denne förmedlat felaktiga bankuppgifter.

Prenumeranten är skyldig att försäkra sig om överföringarnas riktighet och att medlen kommer i rätt tid till Prenumerantens bankkonto. Eventuella anmärkningar bör göras inom 30 dygn efter överföringen eller det datum då överföringen kunde väntas.

Leverantören har rätt att vid behov avbryta inlösen om Prenumeranten inte betalat alla avtalsenliga fordringar åt Leverantören. En fordran som trots påminnelse inte betalats ger Leverantören rätt att avdra fordran, den upplupna räntan och 10 % + 650 SEK i handläggningsavgift från en överföring åt Prenumeranten.

04.5. Skador, fel och apparatutbyten
Prenumeranten ansvarar för alla skador på och förluster av betalterminaler. Om en betalterminal får ett fel har Vello rätt att på egen övervägan besluta om Prenumeranten ska få en ersättande terminal. Prenumeranten kan minska besväret vid fel i betalterminaler genom att beställa en separat reservapparatstjänst av Leverantören.

När Leverantören levererar en ersättande apparat åt Prenumeranten är denne skyldig att återlämna den trasiga apparaten åt Leverantören inom 14 dygn efter att Prenumeranten mottagit den ersättande apparaten. Prenumeranten ansvarar för att återlämningen lyckas. Prenumeranten ansvarar för kostnaderna för återlämningen och återlämningshanteringen. Leverantören har rätt att debitera kostnaderna för återlämningshanteringen av Prenumeranten.

Om Leverantören inte kan leverera en ersättande apparat eller en tillfällig lösning åt Prenumeranten till rimliga villkor har parterna rätt att säga upp det gällande avtalet om betalningstjänster och betalterminaler.

04.6. Reservapparatstjänst
Prenumeranten kan avtala om en reservapparatstjänst som en del av sin betalterminalstjänst.

I reservapparatstjänsten får Prenumeranten en eller flera betalterminaler i reserv. Med en reservterminal kan man direkt ersätta en betalterminal som går sönder. Prenumeranten har inte användningsrätt till reservapparaterna så länge den egentliga apparaten används eller fungerar.

Reservapparatstjänsten täcker utbyten av betalterminaler i förhållandet 1:1. En betalterminal som inte fungerar byts till en betalterminal av samma typ.

Prenumeranten är skyldig att återlämna den trasiga apparaten till Leverantören inom 14 dygn efter att Prenumeranten tagit reservapparaten i bruk. Prenumeranten ansvarar för att återlämningen lyckas. Prenumeranten ansvarar för kostnaderna för återlämningen och återlämningshanteringen. Leverantören har rätt att debitera kostnaderna för återlämningshanteringen av Prenumeranten.

Prenumeranten är skyldig att inventera sitt förråd av reservapparater minst en gång per kalenderår och meddela Leverantören utan onödigt dröjsmål om man upptäcker ett underskott i förrådet.

04.7. Återlämning av betalterminaler
När avtalet upphör att gälla upphör även Prenumerantens användnings- och administrationsrätt till betalterminalerna. Prenumeranten förbinder sig att till Leverantören återlämna de betalterminaler och tillbehör samt eventuella reservdelar Prenumeranten skaffat av Leverantören. Återlämningen ska göras inom 14 dygn efter att avtalet upphört att gälla. Prenumeranten ansvarar för att återlämningen lyckas. Prenumeranten ansvarar för kostnaderna för återlämningen och återlämningshanteringen. Leverantören har rätt att debitera kostnaderna för återlämningshanteringen av Prenumeranten.

Om en återlämnad apparat inte är i användningsdugligt skick i förhållande till användningsmängden och användningstiden eller Leverantören inte fått tillbaka apparaterna som ska återlämnas i tid har Leverantören rätt att debitera Prenumeranten på betalterminalernas ursprungliga anskaffningspris.

04.8. Ersättningsansvar
Prenumeranten ansvarar för reklamerade, bestridda och återkrävda (chargeback) betalningstransaktioner. Prenumeranten ansvarar för mottagning och behandling av slutkundernas krav. Kraven behandlas direkt mellan Prenumeranten och slutkunden och Leverantören deltar inte i det. 

Leverantören har rätt att debitera Prenumeranten på eventuella återkravs-, utrednings- och handläggningskostnader som tillfallit Leverantören på grund av reklamerade, bestridda eller återkrävda (chargeback) betalningstransaktioner.

04.9. Begränsningar
Om inte annat avtalats skriftligen har Prenumeranten inte rätt att använda betalningstjänsterna eller betalterminalstjänsterna till att debitera tredje parters försäljning eller till betalningstransaktioner som vidarebefordras till en tredje part exempelvis som kontoöverföring.

För klarhetens skull bör också nämnas att betalnings- och betalterminalstjänsterna får användas endast för Prenumerantens lagliga affärsverksamhet. All användning för olaglig, kränkande, oetisk, omoralisk, diskriminerande eller fientlig verksamhet är förbjuden. Prenumeranten har inte heller rätt att motta betalningar som är eller kan vara förknippade med kringgående av sanktioner, bedrägeri, mutor, korruption, penningtvätt, människohandel, olagliga droger, terrorism, krigföring, våld, pyramidspel, olagliga hasardspel eller vadslagning, smuggling, olaglig vuxenunderhållning eller olagliga vapen.

05 - Immateriella rättigheter och ansvar

05.1. Immateriella rättigheter
Källkoden i Vello-tjänsten och i eventuella andra separat utvecklade komponenter som ingår i avtalet har planerats och genomförts av Leverantören.

Alla immateriella rättigheter tillhör Leverantören eller dennes avtalsparter. När Beställaren tar i bruk Vello-tjänsten, får Beställaren en icke-exklusiv, till avtalstiden begränsad användarbehörighet till Vello-tjänsten. Behörigheten kan inte överföras eller underlicensieras. Om avtalet senare sägs upp eller kundrelationen anses avslutad, har Leverantören rätt att radera Beställarens Vello-tjänst och dess innehåll. Beställaren ansvarar för att spara materialet åt sig själv innan Vello-tjänsten stängs och raderas.

Beställaren förbinder sig att iaktta upphovsrättsskydd och immateriella rättigheter, och Beställaren har inte rätt att överlåta, publicera, återförsälja, kopiera eller distribuera Leverantörens tjänster eller produkter, eller källkoderna för dessa eller en del av dem till utomstående parter. Det är även absolut förbjudet att använda källkoden i Vello-tjänsten och dess komponenter för andra ändamål än Beställarens egen användning.

Beställaren har inte rätt att använda Vello-tjänsten för något annat ändamål än vad den är avsedd för på basis av tjänstens innehållsbeskrivning. Också tillåten användning för andra ändamål befriar Leverantören från allt ansvar.

05.2. Ansvar
Beställaren använder Vello-tjänsten på eget ansvar. Leverantören ansvarar inte för försvunna eller förändrade uppgifter eller för därtill hörande förluster eller ekonomiska skador till följd av användning av Vello-tjänsten.

Beställaren skapar de konton, användarnamn och lösenord som behövs samt skaffar nödvändiga anordningar och anslutningar enligt den senaste tekniken för användning av Vello-tjänsten. Beställaren ansvarar för att användarrättigheterna och användarrollerna i Vello-tjänsten har ställts in på rätt sätt och att de är uppdaterade. Leverantören använder dessa uppgifter bland annat för att upprätthålla en hög datasäkerhet i Vello-tjänsten. Beställaren ansvarar också för att användarnamn, lösenord och anordningar förvaras på ett säkert sätt.

Leverantören tar inte ansvar om innehållet i Vello-tjänsten förstörs i samband med olovlig användning. Leverantören tar inte heller ansvar om innehållet i Vello-tjänsten hamnar i fel händer till följd av vårdslös användning eller användning som inte iakttar datasäkerhet.

06 - Ersättningsskyldighet

06.1.  Beställarens ersättningsansvar
Avtalsstridig eller bedräglig användning av Vello-tjänsten eller kringgående av prissättningen medför ersättningsskyldighet för Beställaren. I ett sådant fall ska Beställaren som engångsbetalning ersätta Leverantören för den skada eller det inkomstbortfall som orsakats.

06.2. Leverantörens ersättningsansvar
Leverantören är inte ansvarig för skador som orsakats Beställaren eller andra parter (t.ex. en slutkund) eller för någon indirekt och medelbar skada, såsom driftsavbrott eller minskad omsättning.

I standardavtalen har Beställaren rätt att hos Leverantören ansöka om ersättning för direkta skador som orsakats för Beställaren, om Vello-tjänsten eller en betydande del av den är ur bruk fortlöpande i över två timmar eller om Vello annars väsentligt har brutit mot avtalsförpliktelserna. Leverantörens ersättningsansvar för direkta skador som orsakats för Beställaren begränsas till ett belopp som motsvarar Beställarens tredubbla månadsavgift för Vello-tjänsten eller för den del som varit ur bruk. Beställaren ska skriftligen ansöka om ersättning inom tre månader från avbrottet.

Leverantörens ersättningsansvar gäller inte om användningen av Vello-tjänsten är förhindrad eller om Vello-tjänsten eller en betydande del av den har varit ur bruk på grund av Beställarens uppsåtliga beteende eller vårdslöshet eller på grund av att Leverantören utfört nödvändiga underhållsarbeten.

07 - Prissättning

07.1. Grunder för prissättningen
De gällande områdesspecifika grundpriserna för Vello-tjänsten finns på tjänstens webbplats. Priserna för tilläggsegenskaperna finns på tjänstens webbplats eller i samband med egenskapen. Om mervärdesskattepraxis ska iakttas vid prissättningen, läggs till priserna den gällande mervärdesskatten i Beställarens land.

Transaktionsbaserade priser (till exempel en procentandel av användningsmängden) kan göra att priset varierar enligt hur mycket Prenumeranten använder Vello-tjänsten eller dess tilläggsegenskaper. När Prenumeranten tar i bruk transaktionsbaserade egenskaper godkänner Prenumeranten att Leverantören debiterar Prenumeranten på en transaktionsavgift och en eventuell separat serviceavgift enligt den gällande prislistan. De genomförda transaktionernas avgifter (pris) debiteras av Prenumeranten antingen genast eller i efterskott inom en rimlig tid. De medel som eventuellt blir kvar efter att kostnaderna avdragits överförs till det bankkonto, betalkort eller Vello-konto Prenumeranten angivit, enligt den aktuella överenskommelsen, inom angiven tidtabell och till angivet pris.

07.2. Användaromfattning som ingår i priset
I grundpriset ingår en användaromfattning på 5 000 sidnedladdningar per månad per aktiv bokningskalender i Vello-tjänsten. När Beställarens användaromfattning överskrider 5 000 månatliga sidnedladdningar per aktiv bokningskalender i Vello-tjänsten, har Vello rätt att höja Beställarens månadsavgift så att den motsvarar den faktiska användaromfattningen.

07.3. Prisändringar
Leverantören förbehåller sig rätten att ändra priset på sina produkter och tjänster under avtalets och kundrelationens giltighetstid. Leverantören ska skriftligen underrätta Beställaren om prisändringen och grunderna för ändringen minst 90 dagar innan ändringen träder i kraft. Beställaren har då rätt att säga upp avtalet så att det upphör den dag då prisändringen träder i kraft, dock med iakttagande av de villkor för uppsägning av avtalet som definieras senare. Om uppsägningstiden fortsätter längre än den dag då prisändringen träder i kraft, har Beställaren rätt att använda Vello-tjänsten till det ursprungliga priset fram till uppsägningstidens slut.

För visstidsavtal, särskilda avtal, fasta avtal och andra avtal än sådana som uppstår automatiskt iakttas det ursprungliga avtalade priset under den tidsbegränsade perioden eller avtalets giltighetstid, om inte något annat har överenskommits. Leverantören förbehåller sig rätten att höja avtalspriset för sådana avtal enligt levnadskostnadsindex eller minst 2 procent per år.

07.4. Övriga kostnader
Beställaren ansvarar för alla kostnader som hänför sig till användningen av Vello-tjänsten och därmed jämförbara kostnader. Beställaren är skyldig att betala Leverantören avgifterna enligt kostnaderna och sitt avtal.

08 - Debiteringar

08.1. Debitering för användning av tjänsten
Genom att godkänna dessa användningsvillkor godkänner Prenumeranten att Leverantören utan separat tillstånd debiterar Prenumeranten enligt den tjänst Prenumeranten använder eller avtalets omfattning.

Prenumeranten debiteras på förhand för användningen av Vello-tjänsten, enligt det faktureringsintervall Prenumeranten valt, om inte annat överenskommits. Faktureringsperioden för Kanta-anslutning och Kanta-användningsrätt är 12 månader om inte annat överenskommits. Användningen av Vello-tjänsten och motsvarande tjänster förutsätter att alla fordringar betalats åt Leverantören.

En fordran som trots påminnelse inte betalats gör att avtalet upphör att gälla och hela Vello-tjänsten avlägsnas, varvid även Vello-kontots innehåll förstörs. Leverantören förbehåller sig rätten att debitera Prenumeranten för såväl påminnelsekostnaderna som den upplupna förseningsräntan och eventuella indrivningskostnader.

08.2. Gottgörelser och återbäringar
I standardavtalen har Beställaren möjlighet att få en på förhand betald, oanvänd andel som gottgörelse på sitt Vello-konto enligt de förutsättningar som anges nedan. Beställaren har emellertid inte rätt att kräva att gottgörelsen återbärs i pengar på betalkortet eller bankkontot. Leverantören har rätt att vägra gottgörelse. Gottgörelse på Vello-kontot beaktas automatiskt i samband med nästa debitering eller periodbetalning.

När avtalet, beställningen eller kundrelationen upphör mitt i faktureringsperioden eller när beställningen ändras, återbärs inte det betalda beloppet eller delar av det. Inte heller en oanvänd andel eller gottgörelse på Vello-kontot återbärs.

I vissa situationer (till exempel vid fel, vårdslöshet, misstag, missbruk eller motiverat missförstånd) kan Beställaren ansöka om gottgörelse eller återbäring hos Leverantören. Leverantören ska behandla ansökan inom skälig tid. När Leverantören godkänner ansökan har Leverantören rätt att från det belopp som gottgörs eller återbärs dra av 10 procent + en expeditionsavgift på 650 SEK.

08.3. Anmärkningar gällande debiteringarna för tjänsten
Eventuella anmärkningar gällande periodavgifterna för Vello-tjänstens standardavtal ska göras till Leverantören utan dröjsmål. Fakturor som gäller separata avtal har en betalningstid på 14 dagar netto och en anmärkningstid på 8 dagar. Dröjsmålsräntan räknas på de förfallna fordringarna enligt räntelagen.

Icke-allokerade, återkrävda eller för stora betalningar behandlas hos Vello endast på begäran av Beställaren. Beställaren ska göra begäran inom tre månader från betalningstransaktionen. Leverantören ska behandla begäran och vidta behövliga åtgärder inom en skälig tid. Leverantören har rätt att av Beställaren ta ut dubbelt så mycket som kostnaderna för behandlingen av begäran, åtgärderna och avgifterna.

09 - Behandling av uppgifter och sekretess

09.1. Förbindelse till riktig behandling av uppgifter
Beställaren och Leverantören förbinder sig att vid behandling av kunduppgifter och personuppgifter iaktta gällande lagstiftning, såsom från 25.5.2018 Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679. Vellos allmänna villkor för behandling av personuppgifter anges i en separat bilaga (DPA). Leverantören behandlar Beställarrepresentantens personuppgifter i enlighet med Vellos dataskyddsklausul.

09.2. Sekretess och tystnadsplikt
Beställaren och Leverantören ska under hela kundrelationen och efter att den upphört iaktta sekretess enligt vilken parterna hemlighåller alla affärshemligheter och andra uppgifter som hänför sig till den andra partens verksamhet och som har antecknats som konfidentiella eller rimligen kan uppfattas som sådana.

Parterna har inte rätt att lämna ut någon information om innehållet i avtalet eller om kundrelationen mellan Beställaren och Leverantören till en tredje part, om inte något annat bestäms i lag eller myndighetsföreskrifter eller om det för fullgörande av skyldigheterna i avtalet är nödvändigt att lämna ut uppgifter till exempel till en underleverantör som är bunden av sekretess enligt detta avtal.

Parterna förbinder sig att använda konfidentiella uppgifter endast för att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet.

Leverantören förbinder sig dessutom att i sin verksamhet iaktta fullständig tystnadsplikt och respektera de personuppgifter som lämnats ut till denne och som sparats i Vello-tjänsten och som Leverantören behandlar i egenskap av personuppgiftsbiträde.

09.3. Publicering
Ingendera parten och inte heller deras representanter har rätt att publicera diskussioner eller annat innehåll som rör avtalet mellan parterna eller kundrelationen utan den andra partens tillstånd. Publiceringsförbudet gäller inte Leverantörens referensrätt.

Även diskussion av allmän natur är förbjuden för parterna om den kränker, skadar, förringar, klandrar eller svartmålar den andra parten eller om diskussionen kan anses vara olämplig eller skadlig, strida mot god sed eller få den andra parten att framstå i dåligt ljus.

Publiceringsbegränsningen gäller också efter att avtalet eller kundrelationen upphört.

09.4. Referensrätt
Sekretessen gäller inte Leverantörens standardrättighet att nämna, förteckna eller visa Beställarens namn och logotyp i samband med Vello-tjänstens marknadsföring och försäljning. Beställaren har rätt att skriftligen förbjuda användningen av Beställarens namn och logotyp i ovan nämnda sammanhang.

09.5. Användning av anonyma uppgifter och av personuppgifter som Leverantören behandlar i egenskap av personuppgiftsansvarig
Sekretessen gäller inte heller anonyma användardata som uppkommer genom åtgärder av alla användare som använder Vello-tjänsten. Leverantören har rätt att utnyttja och lämna ut sådana data till tredje part, förutsatt att det inte går att identifiera användaren eller användarens personuppgifter utifrån data.

Dessutom får Leverantören i egenskap av personuppgiftsansvarig i enlighet med sin dataskyddsklausul behandla personuppgifter om de användare som har skapat ett Vello-konto.

Rätten att nyttja och få behörighet till andra än sekretessbelagda uppgifter upphör inte även om avtalet eller kundrelationen senare upphör.

10 - Stöd och underhåll

10.1. Stöd
Leverantören erbjuder Prenumeranten support och tekniskt stöd i användningen av Vello-tjänsten och i frågor som gäller stödda betalterminaler. Stödet omfattar inte stöd, konsultering eller ställningstaganden som gäller tjänster utanför Vello-tjänsten och inte stöd för betalterminaler som utgått ur sortimentet, om man inte kommit överens om det separat.

I avtalet ingår en skälig mängd stöd som är bunden till Beställarens användaromfattning i och pris för Vello-tjänsten. Till övriga delar har Leverantören rätt att debitera Beställaren för stödet som ges och tjänsterna enligt gällande prislista. Kostnader för att genomföra stödet och tjänsterna på det sätt som Beställaren önskar (till exempel rese- och inkvarteringskostnader) debiteras Beställaren separat.

Leverantören ansvarar inte för att lösningar eller beslut utifrån stödet som ges är riktiga eller för deras inverkan på Beställarens affärsverksamhet.

Vello stöder alla de vanligaste webbläsarna och minst de två senaste versionerna av dem. De vanligaste webbläsarna är Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome och Apple Safari.

10.2. Underhåll
Leverantören ansvarar för underhållet av Vello-tjänsten, men inte för underhållet av betalterminalerna. Underhållet omfattar de produkter och egenskaper Leverantören utvecklat. Underhållet omfattar dock inte tredje parters produkter eller egenskaper som Leverantören utnyttjar i Vello-tjänsten.

Leverantören garanterar inte att de funktioner och anslutningar som ingår i Vello-tjänsten fungerar utan avbrott och felfritt. Leverantören försöker dock korrigera upptäckta missförhållanden inom skälig tid. Korrigeringarna gäller egenskaper i den senast publicerade versionen. För tydlighetens skull konstateras det att korrigeringarna inte gäller eventuella egenskaper som publicerats tidigare och som sedermera har avlägsnats eller som uteslutits ur stödet, och inte heller egenskaper som saknas eller som är på kommande.

Som ansvarig för och utvecklare av Vello-tjänsten har Leverantören rätt att bedöma hur allvarligt ett missförhållande är och hur brådskande de nödvändiga korrigeringsåtgärderna är.

Leverantören är inte skyldig att betala Beställaren ekonomisk ersättning för felaktiga genomföranden. Leverantören har rätt att tillfälligt stänga Vello-tjänsten på grund av versionsuppdateringar, underhåll eller hot mot datasäkerheten.

11 - Force majeure

11.1. Ersättningskrav vid force majeure
Bägge parter omfattas av ett villkor om force majeure: En situation som Beställaren eller Leverantören inte rimligen har kunnat förutse på förhand, och som innebär att en part tillfälligt inte kan iaktta dessa villkor eller den överenskomna tidtabellen berättigar inte motparten till ersättningskrav.

Exempel på force majeure är krig, naturkatastrofer, oväntade strejker eller arbetsavstängningar samt kärnkraftsolyckor i området.

11.2. Bevisansvar
Bevisansvaret vilar på den part som åberopar force majeure. Parten ska utan dröjsmål underrätta den andra parten om force majeure och om att situationen är löst.

12 - Avslutande av avtalet

12.1. Uppsägning av avtalet
Ett gällande standardavtal för gratis period kan sägas upp av endera parten så att det upphör när försöksperioden löper ut. I de avgiftsbelagda standardavtalen kan Beställaren självständigt bestämma att avtalet upphör att gälla vid utgången av den pågående faktureringsperioden, när uppsägningen har gjorts minst tre dygn före nästa faktureringsperiod börjar.

Beställaren och Leverantören har rätt att säga upp avtalet i slutet av faktureringsperioden också genom skriftlig anmälan till den andra parten minst en månad innan faktureringsperioden går ut.

För Kanta-anslutning och Kanta-behörigheter är uppsägningstiden sex månader. Uppsägningstiden börjar vid ingången av följande månad efter uppsägningen.

I Vello-tjänsten iakttas i övrigt en uppsägningstid på sex månader, om inte något annat skriftligen har överenskommits eller om den pågående fakturerings- eller avtalsperioden inte fortgår längre än så.

Uppsägningstiden kan inte förkortas till exempel på grund av avbrott i affärsverksamheten, nedläggning av affärsverksamheten, sjukdom, död eller medellöshet.

12.2. Hävning av avtalet
Vid force majeure kan en part häva avtalet om fördröjningen är minst 90 dagar. Ingendera parten har då rätt till skadestånd.

Beställaren kan häva avtalet om Leverantören har brutit mot avtalet på ett väsentligt sätt och Leverantören inte har rättat till överträdelsen ens inom en skälig extra tid. Exempelvis ger en fördröjning på mer än 60 dagar Beställaren rätt att häva avtalet i fråga om de Vello-tjänster eller tillägg för vilka leveransen har fördröjts under antagandet att fördröjningen har en väsentlig betydelse för Beställaren och Leverantören har varit medveten om detta.

Leverantören kan häva avtalet om Beställaren anses orsaka Leverantören oskälig olägenhet, handlar olagligt eller bedrägligt, bryter mot avtalsvillkoren, underlåtit att fullgöra sina skyldigheter eller att betala sina avgifter, avslutat sin verksamhet, gått eller försatts i konkurs eller är i likvidation.

12.3. Rätt att stänga Vello-tjänsten
Beställarens Vello-tjänst stängs som standard efter uppsägningstiden, när avtalet upphör. Beställaren har dock rätt att begära att Vello-tjänsten stängs innan uppsägningstiden går ut.

12.4. Rätt till sparat innehåll
Beställarens innehåll i Vello-tjänsten är Beställarens egendom. Beställaren har rätt att få innehållet sparat i sitt förfogande innan tjänsten stängs. Leverantören har rätt att debitera Beställaren kostnaderna för att innehållet sparas och levereras.

13. Annat

13.1. Överlåtelse av avtal
Parterna har inte rätt att överlåta avtalet till en tredje part utan den andra partens samtycke. Leverantören har dock rätt att i samband med företagsomstrukturering överlåta avtalet till den mottagande parten genom att underrätta Beställaren om detta.

13.2. Tillämplig lag
På avtalet tillämpas finsk lag, med undantag av lagvalsregler.

13.3. Meningsskiljaktigheter och avgörande av tvist
Eventuella meningsskiljaktigheter ska i första hand avgöras genom förhandlingar.

Om detta inte är möjligt, avgörs meningsskiljaktigheterna genom skiljeförfarande i enligt med Centralhandelskammarens regler om skiljeförfarande. Tvisten avgörs av en skiljeman.

Leverantörens yrkande på ekonomisk ersättning av Beställaren kan avgöras vid den allmänna domstolen på Beställarens hemort, när Beställaren inte bestrider sin betalningsskyldighet.

I övriga fall avgörs tvister på rättslig väg vid Helsingfors tingsrätt.